Бягането заема една от челните позиции с чести травми на краката.

Бягането заема една от челните позиции с чести травми на краката.

През последните години бягането се превърна в един от най-широко разпространените начини за поддържане добрата форма на тялото и за отърсване от стреса. За съжаление бягането заема една от челните позиции в списъка със спортове причиняващи чести травми на краката. Много хора започват да тичат без достатъчна подготовка, сякаш забравят, че освен сърцето и дробовете, ставите и мускулите също са подложени на сериозни натоварвания. Частите на тялото, които най-често се травмират при тичане са пищялите, коленете, ахилесовото сухожилие и глезените.

Пищял
Когато говорим за травми на пищяла, най-често става въпрос за Тибиален стрес синдром. Този синдромът е често срещан при начинаещи бегачи и млади спортисти, при които мускулите в долната част на краката не са достатъчно силни, за да поемат натоварването. Износените или неподходящи обувки и тичането по-твърд терен са допълнителна предпоставка за развитието на проблема, тъй като долната част на краката поемат основната част от ударите на ходилата със земята. Обикновено при тибиален стрес синдром ще усетите болка от вътрешната страна на пищяла по време на тичане. Ако имате съмнения за такъв проблем е важно да се обърнете към специалист, защото от възпаление на мускулите може да прерасне в стресова фрактура на пищяла и всяка крачка да бъде съпроводена от остра болка.
Ахилесово сухожилие
Ахилесовото сухожилие свързва костта на петата към прасеца. Възпаление на ахилесовото сухожилие се усеща като болка и скованост в задната част на крака в областта над петата.
Причините за него често са сбор от различни фактори като тичане по-твърд терен, износени обувки, нестабилност на глезена, разтегнат прасец и разбира се претоварване. Тъй като ахилесовото сухожилие е слабо кръвоснабдено, възстановяването е дълъг и бавен процес

Глезен
Често срещана травма при тичане е изкълчен или усукан глезен. В повечето случаи, контузията настъпва след стъпване накриво върху външната част на крака, при което глезена се усуква навътре. Вследствие на голямото натоварване, сухожилията, мускулите и нервните влакна от външната страна глезена могат да бъдат разтегнати или скъсани, а хрущяла от вътрешната страна да бъде сериозно наранен. Това причинява вътрешни кръвоизливи, подуване и посиняване, а стъпването и вървенето са болезнени. При стара травма или нестабилност в глезена е добре да помислите за носенето на наглезенка, която да поддържа ставата и да ви предпази от контузии..

Коляно
Най-често срещаната травма на коляното при бягане е раздразнение на сухожилието зад капачката и логично е по-известна като “коляно на бегача“. В някакъв етап тя засяга около 10% то всички активно тичащи. Усеща се като болка под или зад капачката на коляното по време на бягане. Диагнозата трябва да бъде поставена от лекар. В зависимост от диагнозата могат да бъдат взети и правилните мерки за лечение и предотвратяване на рецидив. Възможностите включват добри обувки, упражнения за заздравяване на квадрицепса, почивка и носенето на наколенка тип пателарен бандаж.